fredag 24 juni 2011

Herman Lindell

Min mormors farbror Herman flyttade med sina föräldrar till Finland 1860. Anledningen vet jag inte och jag vet inte heller varför hans bror Edvard, mormors far, inte flyttade med, han var ju bara 15 år då. Herman startade så småningom en affär med kontors och konstnärsmaterial i Helsingfors. Det gick ganska bra för honom, och till min förvåning hittade jag en artikel om hans affär på internet! Det visar sig att hans företag blev ett av de större inom branschen i Finland och lever vidare än idag, dock uppköpt av ett större företag, Staples. Företaget startades 1878 och bilden ovan är från 1895.





 Foto från 1899 på Herman och hans familj. Hans fru hette Aurora och barnen Alba, Arla och Helmer. Min mormor tyckte mycket om dessa kusiner. Herman var en mycket snäll och omtyckt farbror. När hans bror Edvard dog 1904 och min mormors mor (Hermans svägerska) blev änka och min mormor bara var 12 år, betalade Herman och hans kusin min mormors skolgång. Verkar som han också skickade lite mer pengar då och då, det framgår av gamla brev.



Herman arbetade tidigare på Kiseleffs arkitektkontor och skriver här till min mormors mormor Rosa.











Här är ett senare brev till Rosa från 1921. Herman dog den 7 februari 1926.



I den artikel jag hittade om företagets historia fanns detta kvitto som visar att Herman Lindell sålde material till Akseli Gallén-Kallela, en av Finlands största konstnärer.





1 kommentar:

  1. Hej Anna,
    Roligt att läsa!
    Min mamma hette Margareta Lindell, född 1925, dog 2018 i Holland. Dotter till Helmer.
    Hälsningar från Holland,
    Fredrik Fogelberg

    SvaraRadera